Derfor trenger alle en god brief
Har du noen gang leid inn en skribent og vært misfornøyd med resultatet? Kanskje var det ikke hennes eller hans feil. Her er noen ting du må passe på...
3 min read
Jan-Kaare Moskaug 05.des.2019 12:25:13
Asker-bedriften ADB Regnskap har holdt på i fem tiår i de samme lokalene i Asker sentrum. og har hele tiden hatt tradisjon for å tenke nytt med kunden i fokus.
- Nard kommuniserer med oss på en forståelig måte som gir oss gode innspill til hva vi bør gjøre basert på sin innsikt i bransjen.
Historien begynte i 1972, da May Karlsen var med to revisorer å starte opp Asker Data Byrå. Gründerne mente «data» var måten å bedrive regnskap på, men bestemte seg etter hvert for at det likevel var revisjon de ville drive med. Da fikk Karlsen overta regnskapsbyrået. Hele veien har selskapet sett etter nye måter å bruke ny teknologi til å drive virksomheten på: Matriseskrivere på åttitallet, hjemme-PC’er på nittitallet, internett og Windows-baserte regnskapsløsninger fra rundt årtusenskiftet.
I dag er ADB en moderne virksomhet som tilbyr et bredt spekter av tjenester innen økonomi og finans, med utgangspunkt i skybaserte regnskapsløsninger. Sønnen Stian og datteren Anita har kommet inn blant selskapets nå åtte ansatte, og selskapet satser på et bredt tjenestespekter som det er enkelt og besparende for kunden å forholde seg til.
På tross av sin evne til å henge med i tiden, har selskapet vært svært konservative på markedsføringen: I langt over 40 år brukte de knapt en krone på annonsering, utover tilstedeværelse på Gule Sider, men det tok slutt da Anita og Stian kom inn i styret i 2018.
Stian hadde da vært ute av ADB i en periode for å starte opp, drive og senere selge seg ut av en vellykket inkassovirksomhet. Da han kom tilbake til regnskapsbedriften tok han rollen som forretningsutvikler – med klare tanker om hvordan ADB kunne og burde drives videre.
– Jeg er ikke typen til å løpe rundt å fortelle alle at vi er så dyktige, men kommer du til oss, så skal jeg fortelle deg hva jeg kan gjøre for deg. Vi skal hjelpe kundene på best mulig måte, enklest og billigst. Dersom vi ikke er rett selskap til å hjelpe kunden, gir vi derfor beskjed om det før vi inngår et samarbeid, sier Stian om sin forretningsfilosofi.
Forskjellige typer markedsføring ble vurdert, men ingen tradisjonelle kanaler nådde opp: Selskapets tradisjon for å henge med digitalt ble atter en gang rettesnoren som familien Karlsen fulgte. De vedtok en vekststrategi hvor det inngikk at selskapet skulle investere i flere ansatte og putte penger i digital markedsføring. Da måtte nettsidene oppdateres, synligheten måtte styrkes både i sosiale medier og søkemotorer, og til det måtte de ha web og blogg med relevant innhold i rikelige mengder.
LES OGSÅ: Vekst-case: Slik har House of Control nådd 100 millioner i omsetning
Våren 2018 booket Stian først inn webbyrået Fjellvann, som lagde konverteringsoptimaliserte websider, altså websider som gjør det enkelt for anonyme besøkende å konvertere til kjente leads.
Men ingen nettsider kan gjøre jobben uten innhold som er egnet til å overbevise prospektive kunder. Stian kom i kontakt med Nard etter et tips fra kjente, og ved årsskiftet 2019 var bestillingen hans til dem både klar og tydelig: «Vi ønsker oss flere kunder, og dersom forslagene deres virker, er vi med på å prøve det meste».
Stian hadde et definert mål om å vokse kundemassen med 15 prosent i 2019, og regnet med at det ville ta to år å få investeringene tilbakebetalt.
Engasjementet startet med at Nard satte seg inn i kundenes kjøpsadferd, gjorde en søkeordsanalyse og analyserte kundemassen til ADB. Dette ledet til klare anbefalinger om hva slags verdibudskap ADB måtte fokusere på, og hvilke tjenester og kundesegmenter det ville være lurt å satse på. Ikke minst hadde Nard en klar anbefaling om å omfavne Tripletex, som var én blant mange regnskapssystemer ADB jobbet med.
Deretter ble alt innholdet på web gjennomgått. Nye sider ble lagt til, og de eksisterende ble optimalisert, ikke bare med tanke på de besøkende, men også for å øke trafikken fra søk.
-Jeg bryr meg egentlig ikke om antall impressions, likes eller lesetid. Jeg bryr meg om å få nye kunder. Og det skaffer NARD for meg.
Det ble opprettet Facebook-side og LinkedIn-side, og satt opp publiseringsplan for å få ut relevant blogg-innhold. I tillegg ble det utarbeidet kampanjer mot utvalgte målgrupper med innhold og annonsering på sosiale medier og i søkemotorer.
Mindre enn ett år ut i den nye strategien er retningen på resultatene klinkende klar: I 2019 har ADB allerede «all time high» i tilgang av nye kunder, med en økning i kundemassen på 30 prosent. I tillegg har satsingen på Tripletex gjort at ADB har fått 50 nye eller eksisterende kunder over på det skybaserte regnskapssystemet, og blitt en av Tripletex’ raskest voksende partnere.
Systemet gjør kundene mye enklere å håndtere for ADB, og gir samtidig mange flere fordeler og muligheter for kundene.
– Det er en fornøyelse å ha med NARD å gjøre. De hiver ikke om seg med masse fagterminologi, men kommuniserer sin fagkunnskap til oss på en forståelig måte og gir oss gode innspill til hva vi bør gjøre.
At alt måles i HubSpot gjør hverdagen effektiv for Nard, men betyr ikke så mye for Stian.
– Jeg bryr meg egentlig ikke om antall impressions, likes eller lesetid. Jeg bryr meg om å få nye kunder, og det skaffer NARD for meg, sier Stian.
– Vi skulle bare prøve ut dette i ett år, men nå har vi fått så mange nye kunder og er så fornøyd med vår nettsatsning, at dette må vi bare fortsette med, sier May Karlsen, damen som startet det hele.
Les mer om NARDs tjenester innen inbound marketing og inbound sales
Ikke nøl med ta kontakt hvis du lurer på noe mer 👇
Har du noen gang leid inn en skribent og vært misfornøyd med resultatet? Kanskje var det ikke hennes eller hans feil. Her er noen ting du må passe på...
Det er supert å komme i avisen, i hvert fall når det er hyggelig og planlagt. Men når du først er på trykk, kan noen svært enkle grep skape mye...
Idé-tørke er like vanlig som det er farlig for bloggen deres. Nøkkelen til en levende blogg er å besvare alle spørsmålene som kunden lurer på når de...