Derfor trenger alle en god brief
Har du noen gang leid inn en skribent og vært misfornøyd med resultatet? Kanskje var det ikke hennes eller hans feil. Her er noen ting du må passe på...
4 min read
Espen Kvalheim 21.mar.2019 12:24:08
Hadde Booking.com vært litt smartere, kunne de overtalt meg til å dra mange steder i verden med dem. Isteden har de prøvd å lokke meg til Säffle i sju år. Nå er alle broer brent.
En tirsdag morgen ramlet den inn, eposten som fikk begeret til å renne over for meg. Booking.com kunne entusiastisk – og for tohundredeogtrettiende gang (føltes det som) – kunngjøre at «Säffle har flere siste-liten-tilbud, Espen!». Problemet er bare at jeg har da faen ingenting i Säffle å gjøre. Nå orker jeg ikke mer, og har kansellert abonnementet.
Det er veldig vakkert både i Säffle, på Vänern og for øvrig i hele Värmland. I denne sammenhengen hjelper det dessverre ikke i det hele tatt. (Foto: Marit Gijsberts/Unsplash.com)
Denne historien begynner egentlig i 2012. Min gode venn Ove Harder Finseth hadde utstilling på et aldeles fabelaktig sted som heter Von Echstedska Gården i Säffle, og vi dro hele familien for å være med på storfin åpning og vernissage. Gjennom Booking.com fant vi en lokal bed & breakfast hvor en litt for streng vertinne sørget for at vi hadde et bortimot antikt, men helt passabelt krypinn å overnatte i.
Jeg har selv vokst opp på et lite sted og finner ingen glede i å skrive dritt om Säffle. Likevel kunne jeg glatt ha hogd av meg én tå på hver fot for enhver god grunn jeg kan se til å dra tilbake dit, uten å måtte gå ned i skostørrelse. Sånne smålige hensyn tar ikke Booking.com. Helt siden 2012 har de pepret meg med «hemmelige rabatter», «siste-liten-tilbud» og ulike spesialprisavslag til Säffle.
Helt siden 2012 har Booking.com pepret meg med «hemmelige rabatter», «siste-liten-tilbud» og ulike spesialprisavslag til Säffle.
De kan til og med fortelle meg at de «har hentet frem de beste tilbudene på våre mest populære reisemål.» Jeg har tenkt «hvis Säffle er blant deres mest populære reisemål, har dere større problemer enn jeg trodde.» Uansett: Jeg har aldri vært i nærheten av å tenke tanken på engang å vurdere å klikke på ett eneste ett av dem.
To be fair: Innimellom alt dette har jeg også fått tilbud fra Lisboa og London – byer som jeg elsker og gjerne drar til hvis riktig tilbud treffer meg til riktig tid. Men Säffle? Sorry, I’m out. Tirsdag orket jeg ikke mer. Utsiktene til aldri mer å se Säffle nevnt i innboksen min, er i rikt monn verd å gå glipp av et godt «siste-liten-tilbud» Lisboa eller London i ny og ne.
Det jeg imidlertid har klikket på, er innlosjering i Boston. Hver høst arrangerer Hubspot den store Inbound-konferansen der, og kollegene mine og jeg skal tilbake dit i september. Boston er en fenomenal by, men etter at vi var der sist, har de forbudt utleie gjennom Airbnb. Dermed kunne vi ikke bo samme sted som før.
Nylig brukte jeg derfor en hel kveld på å surfe etter losji i Boston. En hel kveld, hvor jeg undersøkte alt jeg fant av boalternativer og klikket som en rabiat bavian over hele nettstedet til Booking.com. Jeg må ha sett hver eneste boenhet som de hadde tilgjengelig i hele Boston-området, og i mils omkrets utenfor. Sagt på en annen måte: I fire intense kveldstimer formelig skrek jeg til Booking.com at jeg er veldig interessert i Boston.
Nylig brukte jeg en hel kveld på å surfe etter losji i Boston.Dette er hva vi på markedsføringsspråk kaller et «klart kjøpssignal».
Dette er hva vi på markedsføringsspråk kaller et «klart kjøpssignal». Men hva fikk jeg fra Booking.com i ukene etterpå? Jo, et siste-liten-tilbud til Säffle. Ikke ett tips, ett hint, ett råd eller ett oversett alternativ fra min jakt på et krypinn til fire personer i Boston. Ikke ett eneste tegn som indikerer at de har forstått at jeg har et sterkt ønske – nei, et absolutt behov! for å finne et sted å bo i Massachusetts’ hovedstad i september.
Men Booking.com har tydeligvis ingen andre ambisjoner for min reisevirksomhet enn at jeg nøyer meg med Säffle. Sukk.
Etter at det verste sinnet hadde lagt seg, reflekterte jeg litt over hva Booking.com mon kunne ha gjort annerledes. Her er noen punkter jeg kom opp med:
Men når alt kommer til alt er det ikke sikkert at noen av disse tiltakene hadde gjort at jeg gadd å bli værende på e-post-listen til Booking.com. Det å oppsummere alle disse punktene har bare gjort meg enda mer irritert over hvordan Booking-com holder på, og det er ingen trøst at det finnes mange andre aktører som er like håpløse.
Så min bønn blir derfor: Kan vi få litt mer intelligens i markedsføringen – vær så snill!?!?!
Har du noen gang leid inn en skribent og vært misfornøyd med resultatet? Kanskje var det ikke hennes eller hans feil. Her er noen ting du må passe på...
Det er supert å komme i avisen, i hvert fall når det er hyggelig og planlagt. Men når du først er på trykk, kan noen svært enkle grep skape mye...
Idé-tørke er like vanlig som det er farlig for bloggen deres. Nøkkelen til en levende blogg er å besvare alle spørsmålene som kunden lurer på når de...