Derfor trenger alle en god brief
Har du noen gang leid inn en skribent og vært misfornøyd med resultatet? Kanskje var det ikke hennes eller hans feil. Her er noen ting du må passe på...
1 min read
Bjørn Unnersaker 15.okt.2018 13:05:48
Før søkte vi på ett ord eller tre, mens vi nå søker stadig oftere på hele setninger. De er som regel noe a la “Hvordan kan vi beskrive …..?” eller “Hva betyr ….?” eller “Tips for …..”.
Om vi da ikke treffer helt på de ordene som finnes i det som ligger på nett allerede, så klarer Google å finne relevant innhold for deg. Det betyr at vi som jobber med å skape innhold for våre produkter, tjenester eller kunder må tenke mye bredere enn før.
Ett ord er ikke nok
En SEO-analyse er viktig og bør ligge til grunn for alt innhold som utvikles for en nettside for å sikre at innholdet svarer på det som det søkes etter. Tidligere inneholdt en slik analyse en rekke ord som gjerne fikk en vekting i forhold til relevans og viktighet. Nå må SEO-analyse inkludere søketermer, altså setninger og tematikk som er relevante i tillegg til ord.
50% av søk gjøres muntlig
Ikke helt ennå, men det er spådd at vi i 2020 vil foreta halvparten av søkene i muntlig form. Vi kommer til å snakke til telefonen vår i mye større grad enn vi gjør i dag. Nordmenn er faktisk litt trege her. Noe skyldes nok at Google Assistant først kom i september 2018, men vi har vært sent ute med å bruke Siri og andre muntlige tjenester i forhold til andre i Europa og USA spesielt.
Men – når vi nå omsider kommer etter – så er det utrolig viktig at innhold på nettsider er rustet for å ta i mot også muntlige søk og da må innholdet være tilpasset et muntlig språk. Google Assistant er forventet å endre bruken vår av telefonen spesielt i forhold til søk og da må vi være klare. Har dere det innholdet som trengs?
Har du noen gang leid inn en skribent og vært misfornøyd med resultatet? Kanskje var det ikke hennes eller hans feil. Her er noen ting du må passe på...
Det er supert å komme i avisen, i hvert fall når det er hyggelig og planlagt. Men når du først er på trykk, kan noen svært enkle grep skape mye...
Idé-tørke er like vanlig som det er farlig for bloggen deres. Nøkkelen til en levende blogg er å besvare alle spørsmålene som kunden lurer på når de...