Derfor trenger alle en god brief
Har du noen gang leid inn en skribent og vært misfornøyd med resultatet? Kanskje var det ikke hennes eller hans feil. Her er noen ting du må passe på...
2 min read
Leif Håvar Kvande 22.apr.2021 10:00:00
Ikke alle vet hvor mye hardt arbeid det kan ligge bak å få en sak på trykk i avisen eller inn i Dagsrevyen.
Først går det gjerne med dager eller uker på å snekre og file på budskapet i din presse-pitch, så tar det kanskje flere dagers telefonering for å få journalisten til å lese og vurdere saken.
Er du heldig, har journalisten sagt at hun vil ta saken, og kanskje har hun til og med gjort intervjuet. Deretter har du ringt, mailet, sms’et og purret på stadig mer kreativt vis, og så, endelig, står saken på trykk. Gratulerer!
Men dette er ikke tiden for å lene seg tilbake i kontorstolen og gi seg selv et velfortjent klapp på skulderen. Medieomtale er lite verd om det ikke øker salget, og uten ytterligere innsats risikerer du at oppmerksomheten fisler ut i morgen.
Heldigvis gjør digitale medier at du har mer å spille på enn noensinne – sosiale medier, egne websider og digital hjelp fra dine ansatte. Med dette vil du kunne øke effekten av medieomtalen og få flere følgere på selskapets Facebook-sider, flere abonnenter til nyhetsbrevet deres, eller kanskje til og med flere kunder. Det vil klart være enklere for noen bransjer og produkter enn andre, men om bare målene er klare og godt definerte, blir det enklere å komme på ideene som leder dit.
Målet ditt må være at budskapet fra innslaget eller artikkelen ikke bare gjentas og forsterkes, men at du enten får utnyttet oppmerksomheten til å spre flere budskap enn det oppslaget hadde plass til, eller også at de som ble nysgjerrige knyttes tettere til bedriften.
Kanskje kan din bransje eller ditt publikum åpne for flere kreative måter å bruke innholdet på?
Du bør forresten ikke ta lett på det siste punktet. Med god innsats her, vil du i forkant av neste PR-fremstøt vite litt om hvordan du kan forvente at publikum vil reagere – og stå enda bedre rustet til å gjøre det meste ut av det!
Les også:
Har du noen gang leid inn en skribent og vært misfornøyd med resultatet? Kanskje var det ikke hennes eller hans feil. Her er noen ting du må passe på...
Det er supert å komme i avisen, i hvert fall når det er hyggelig og planlagt. Men når du først er på trykk, kan noen svært enkle grep skape mye...
Idé-tørke er like vanlig som det er farlig for bloggen deres. Nøkkelen til en levende blogg er å besvare alle spørsmålene som kunden lurer på når de...