Derfor trenger alle en god brief
Har du noen gang leid inn en skribent og vært misfornøyd med resultatet? Kanskje var det ikke hennes eller hans feil. Her er noen ting du må passe på...
2 min read
Espen Kvalheim 24.aug.2018 10:00:00
Du har kanskje hørt at du må produsere over hundre blogginnlegg på et år for å komme på Googles første søkeside? Ikke bare det: De må være lesverdige også! Her er en velprøvd metode for å finne de nødvendige ideene til godt innhold.
Det reves mye kreativitet for å trenge gjennom støyen på internett, og Google er det kanskje aller viktigste nåløyet å komme gjennom (selv om vi ikke skal glemme Bing heller). Når ditt innhold dukker opp på førstesiden i et søk der, har du veldig mye større sjans til å bli lest enn innhold som kommer lenger bak i rekken.
Den gode nyheten er at søkemotorene forstår at publikum virkelig er ute etter de beste, mest informative og engasjerende tekstene – det er derfor de ønsker å ha dem aller øverst.
Likevel er det, oss bekjent, første gang boken er oversatt til norsk.
Likevel kommer man sjelden til topps på verken Google eller Bing med bare én god artikkel eller ett godt blogginnlegg alene. En allment akseptert tommelfingerregel innen Inbound Marketing er at minst ett, helst to blogginnlegg i uka må til. Joda, du leste rett: Over 100 blogginnlegg i året!
Det er ikke få som møter dette tallet med vantro. Mange bedrifter sliter med å publisere én god, ny tekst i måneden, og det er ikke sjelden med selskaper som knapt publiserer en sak i kvartalet. Da kan veien til to blogginnlegg i uka virke lang og tornefull. Er det kanskje slik hos dere også?
Vi tror ikke på at dette skyldes at det skjer for lite i bedriften din. Uansett hvilket segment bedriften din er i, har du kolleger som kommer på jobb hver dag og bruker sine fagkunnskaper og sitt engasjement for å lage eller gjøre ting som kundene deres betaler for.
Og hvis dere vil ha enda flere kunder, bør jo hele verden få vite om disse flotte og flinke menneskene!
Så sier du kanskje at det er vanskelig å få gode ideer til hvordan dette – som jo er dagligdagse og selvsagte gjøremål for dere – kan fremstilles spennende og engasjerende for publikum?
Nettopp dette problemet har andre hatt før dere, blant dem en amerikansk reklamemann og universitetsforeleser ved navn James Webb Young. Han var en av de aller første som oppsummerte sine tanker om nettopp denne ideprosessen, i boken “A Technique for Getting Ideas”. Vi har oversatt den til norsk under tittelen “Slik skaper du ideer”, og den kan du nå laste ned aldeles gratis fra oss.
I boken – som det neppe vil ta deg mer enn en time å lese fra perm til perm – beskriver Young følgende femtrinns idéprosess: Innsamling av råmateriale, mental bearbeiding av dette, inkubasjonsstadiet, Eureka!-stadiet og til slutt den endelige utformingen hvor ideen utvikles til et praktisk, brukbart konsept.
Siden den kom ut første gang i 1939, har denne boken dannet skole for hvordan den vestlige verden tenker om å få og videreutvikle ideer. Likevel er det, oss bekjent, det første gang den er oversatt til norsk.
Vi har supplert teksten med noen kommentarer som delvis forklarer den historiske konteksten for begreper og produkter i teksten, og delvis sier litt om hvorfor bokens budskap og teknikker fremdeles har noe å tilføre oss – 80 år etter at den første gang kom ut.
Har du noen gang leid inn en skribent og vært misfornøyd med resultatet? Kanskje var det ikke hennes eller hans feil. Her er noen ting du må passe på...
Det er supert å komme i avisen, i hvert fall når det er hyggelig og planlagt. Men når du først er på trykk, kan noen svært enkle grep skape mye...
Idé-tørke er like vanlig som det er farlig for bloggen deres. Nøkkelen til en levende blogg er å besvare alle spørsmålene som kunden lurer på når de...