Derfor trenger alle en god brief
Har du noen gang leid inn en skribent og vært misfornøyd med resultatet? Kanskje var det ikke hennes eller hans feil. Her er noen ting du må passe på...
3 min read
Bjørn Unnersaker 14.nov.2019 21:54:33
Det norske programvareselskapet House of Control satser internasjonalt med sin skybaserte programvare Complete Control. I programvaren legger brukerne, som ofte sitter i en økonomiavdeling, inn alle avtaler, eiendeler og forpliktelser selskapet har for å få full oversikt og kontroll. Blant de åpenbare fordelene for brukerne er at de forebygger uønskede dobbeltkjøp og automatiske fornyelser. Samtidig kan økonomidirektør (CFO) budsjettere og lage prognoser raskere og bedre. Dette har vist seg å fylle et stort behov i markedet.
– Nard er vår forlengede arm på markedssiden med selvgående rådgivere, og fungerer i praksis som en innleid markedsavdeling!
– Vi har nesten ingen gjennomtrekk av kunder; de som begynner å bruke våre produkter innser raskt at det gir dem solid ROI i form av kostnadsbesparelser og mange andre fordeler knyttet til oversikt og kontroll, sier gründer og CEO Lasse Sten.
Han har bygget sultne salgsorganisasjoner i en mannsalder. Aldri før har samspillet mellom salg, produkt og kundeverdi fungert så godt som nå. På kort tid har selskapet vokst til 100 millioner kroner i omsetning. Det har ikke alltid vært en selvfølge.
– Utfordringen er at CFOer og andre i vår målgruppe ofte ikke innser at de kan ha nytte av løsningene våre før vi får demonstrere hvordan programvaren virker og effektene det gir, sier Sten.
LES OGSÅ: Dette er Brand Journalism
Sultne selgere og smart markedsføring har vært avgjørende for den utviklingen House of Control har prestert, mener han:
– House of Control er en sammensatt og kommersielt innrettet organisasjon, med et velsmurt og forretningsorientert team av møtebookere, selgere, customer success og produktutviklere.
– Hvis jeg sier at salgsapparatet og customer success er diamantene våre, så er markedsføringen det som polerer dem. Med andre ord, markedsføringen har fått veldig gode selgere til å prestere enda bedre.
– For oss har det vært avgjørende å ha en leverandør som Nard som har satt seg inn i og forstår løsningene våre.
Markedsføringen er proppfull av smakebiter (ekstern lenke) på hvilke verdier kunden kan oppnå, både personlig som CFO og for virksomheten. Innholdet distribueres i nyhetsbrev, nettsider, på sosiale medier og som lengre bilag i for eksempel Kapital. Dette er god merkevarebygging, samtidig som det gjør kundene selvhjulpne når de leter etter troverdig informasjon om hva løsningene kan gjøre for dem.
– For oss har det vært avgjørende å ha en leverandør som Nard som har satt seg inn i og forstår løsningene våre. De klarer alltid like elegant å artikulere hvilken verdi våre løsninger kan ha for kunden. Deres forretningsforståelse gjør at vi bruker veldig liten tid internt på å få skapt innhold som treffer publikum. Over tid har dette innholdet skapt betydelig interesse for House of Control i våre målgrupper, først i Norge og de siste årene også internasjonalt, sier Sten.
LES OGSÅ: Slik prioriterer B2B-markedsførerne
– Nards forretningsforståelse gjør at vi bruker veldig liten tid internt på å få skapt innhold som treffer publikum.
Det foregår en rivende produktutvikling i House of Control. I 2018 kom for eksempel løsningen for de innfløkte og krevende rapporteringspliktene knyttet til IFRS 16 for større selskaper. I 2019 kom integrasjon for digital signatur av avtaler og – ikke minst – en løsning for rask og presis måling av ulike klimaavtrykk som følger av bedriftens ulike avtaler. Den voksende kompleksiteten i hvilke forretningsutfordringer programvaren kan løse, samt et voksende antall personas og geografier som skal adresseres har likevel ikke gjort at Sten ser noen grunn til å bygge opp en intern markedsfunksjon.
– I House of Control har vi vært svært fokusert på kjerneaktivitetene våre. Vi pløyer våre krefter inn i produktutvikling, salg og kundestøtte. Nard er vår forlengede arm på markedssiden med selvgående rådgivere, og fungerer i praksis som en innleid markedsavdeling. De håndterer og følger opp produksjonen av innhold for oss, inkludert det som retter seg mot internasjonale markeder, sier Sten og avslutter:
– Jeg tror du skal lete lenge etter rådgivere som setter seg raskere inn i forretningen din eller som skriver bedre for B2B-markedet.
NARDs misjon er å hjelpe våre kunder med å vokse. Tillit er nøkkelordet for å lykkes med det, og den kan du vinne ved å levere skikkelig godt innhold. Teknologi, som HubSpot, og inbound-metodikken sikrer at kunden finner riktig innhold til riktig tid i kundereisen. Lyst på en prat om hvordan vi kan hjelpe dere med å vokse? Sjekk ut kontaktsidene våre, eller bruk chatten nederst på siden. 👇
Har du noen gang leid inn en skribent og vært misfornøyd med resultatet? Kanskje var det ikke hennes eller hans feil. Her er noen ting du må passe på...
Det er supert å komme i avisen, i hvert fall når det er hyggelig og planlagt. Men når du først er på trykk, kan noen svært enkle grep skape mye...
Idé-tørke er like vanlig som det er farlig for bloggen deres. Nøkkelen til en levende blogg er å besvare alle spørsmålene som kunden lurer på når de...